Oliekoeler kapot? Laat ‘m snel vervangen of repareren

Er zijn genoeg voertuigen op te noemen waarin de

een essentieel onderdeel is. Niets ten nadele aan andere onderdelen natuurlijk, maar olie zorgt ervoor dat bepaalde aspecten ‘gesmeerd’ functioneren. Olie moet daarvoor wel een bepaalde temperatuur hebben. Een oliekoeler zorgt daarvoor; en garandeert dus dat de olie niet te heet wordt en daarmee z’n functie verliest. Als het goed is, tenminste. Want zoals alle mechanische onderdelen kan ook een oliekoeler kapot. Is dat het geval in jouw voertuig, dan is snelle actie vereist. Ongekoelde olie zorgt namelijk snel voor slijtage in je vehikel. Lang door blijven rijden met een defecte oliekoeler is in wezen oliedom.

Wanneer is de situatie verdacht?

Oké, dat je je oliekoeler moet laten vervangen of repareren wanneer deze kuren heeft, dat mag duidelijk zijn. Nu is de vraag natuurlijk hoe je dit herkent. Aan de buitenkant van een voertuig zie je zoiets logischerwijs niet. Of bijna niet, tenminste. Aan te raden is structureel te kijken of er, wanneer je je voertuig hebt geparkeerd, koelvloeistof of olie lekt uit de plek waar de oliekoeler zit. Dit kan duiden op allerlei problemen, waaronder een kapotte oliekoeler. Verder kan het zo zijn dat er olie in de oliekoeler lekt, hetgeen uiteraard ook niet goed is. Als je een van deze dingen merkt, dan doe je er verstandig aan snel bij de garage langs te gaan. Doorrijden met een of meer defecte onderdelen levert namelijk onveilige situaties op.